mandag 30. november 2009

Lang dag

Dro hjemmefra klokken 8 i morges. Litt i seneste laget da jeg egentlig skal befinne meg på kontoret på det nevnte klokkeslett, men jeg er vel ikke kjent for å skulke, så ingen ble sinte på meg i dag. De sa hvertfall ingenting om det. På arbeidsplassen min fant jeg en sjokoladenisse, vi har hemmelig nissevenn på jobb denne uken, og dermed er fanskapet i gang. Jeg liker i grunnen ikke denne nissevenn ordningen. Det sises vel at det skal skape hygge og gi rom for en følelse av fellesskap. Teambuilding om dere vil. Personlig er jeg mer av den oppfatningen at teambuilding fungerer bedre på hotellsamlinger med faglig innslag og sosialt samvær på kvelden. Det avhenger selvfølgelig av at de faglige samlingene er relevante. Nå er det slik at jeg jobber i det offentlige. Der har vi nissevenn i stede. Sånn er det vel i grunnen på mange offentlige arbeidsplasser, så man må vel bare sosialiseres inn i organisasjonen og bli en del av det. Er vel ikke så mye annet å gjøre, energien til å protestere er en ting, tiden er en annen. Jeg klarer likevel ikke helt å riste av meg følelsen av å være elev på barneskolen igjen med denne påtvungne kosen. 


Etter jobb dro jeg på revy på AKS. Gjengen gjorde en strålende jobb, men det er nå en gang sånn at noen skiler seg mer ut enn andre. Flott at vi har så mange revytalenter i Hammerfest. Det er forøvrig kanskje ikke helt riktig, det er jo Fjordarevyen, og mange av de medvirkende er også bosatt der. Om mulig må vi dele likt og si at vi har revytalenter fra Hammerfest og Rypefjord. Eller Hammerfest og omegn som jeg liker å si.


Mat og Vinhagen var neste post på programmet. Fisk kjøper jeg sjelden på resturant, og på kjøttkartet var det for det meste diverse fileter. Disse skal da stekes på den kulinariske riktige måten, dvs være røde inni. Jeg kommer nok aldri til å bli fortrolig med å sitte å tygge i meg rått, rødt kjøtt. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, svartgrillede pølser på bål er sterkt undervurdert, jeg gir meg egentlig blanke i alskens indrefileter. Ikke godt å si hva man skal velge neste gang man drar dit. Kanskje det blir bål i hagen før den tid. Det enkle er ofte det beste. Enkel filosofi. 


Klassisk ballett timen gikk som vanlig klokken ni, så da var det bare å snike seg ut av restaurante, løpe tilbake på AKS  og få på seg ballettskoene. Der har vi strukket og krukket og brukket... (ok, jeg brakk ingenting, og krukket er egentlig ikke noe verb, men det skulle nå en gang rime). I tillegg valset vi og var vakre svaner (eller var det forvirrede kråker?) Ikke vet jeg. 


Nå er det dusjen, så senga. En ny dag venter i morgen. Norsktentamen på 9 trinn. Litt ok, det er rolige dager for oss lærere. Da får jeg forhåpentligvis rettet mye. 





2 kommentarer:

  1. Helt enig med deg ang. dette tøvete nissevennoppstyret! Jeg skal ærlig innrømme at det var en smule morsomt første året, men sjette-sjuende året på rad med nissevenner begrenser liksom morsomhetene og oppfinnsomheten.

    Håper jeg i år slipper unna tørrfisk og knekkebrødsmuler i jakkelomma, igjensydde votter, vann i skoene og diverse andre "fantastiske" sprell... Det heter da for pokker nisseVENN! Sistnevnte er forresten noe jeg praktiskere da det er mye hyggeligere med sjokolade og juleskum i stedet. Glade jul, hellige jul... :-)

    - Lone -

    SvarSlett
  2. Ja det er et herk, hvertfall å pålegge oss en nissevenn midt i den verste stria rett før jul. Har jo nok med å få rettet unna og satt karakterer... ;)

    SvarSlett