onsdag 3. november 2010

Kjenner du en narsissist?

Vi har alle opplevd adferd fra andre, tilsynelatede voksne, mennesker som sjokkerer. Man kan strekke seg langt, og det meste kan man faktisk bare heve seg over. Det er et ordtak som sier at man ikke skal diskutere med en idiot, han/hun vil bare dra deg ned på sitt nivå, og slå deg med erfaring. Det er et ganske morsomt ordtak, men det bærer mange sannheter. Av og til kan man likevel møte på mennesker med oppførsel som gjør det vanskelig å heve seg over, man finner seg selv langt under dyna mens man teller til en million for ikke å handle overilt. For av og til, heldigvis er det ikke noe mennesker generelt opplever på hverdagsbasis, men av og til opplever man mennesker som driver med direkte ærekrenkelser. Krenkelser som er så grove, graverende og krenkende at det ikke finnes ord, så langt fra sannheten som man kan komme, og som fremsettes i sinne av slike mennesker, gjerne mot offer som i grunnen ikke har noe med vedkommende å gjøre.

Jeg snakker ikke om at man i en overopphetet diskusjon kan komme til å si ting som ikke er veldig pent, hyggelig eller politisk korrekt. Vi har vel alle gått i den fella en eller annen gang. Jeg snakker om mennesker som velger å komme med krenkelser mot mennesker som aldri har gjort dem noe, og som heller ikke ønsker å ha noe med dem å gjøre, men som kanskje irriterer vedkommende med bare å være bedre utrustet både fysisk, psykisk og kognitivt. Noen mennesker har så utviskede moralske grenser at det kan være nærmest uforståelig og kremmende, men personlig tror jeg at slike mennesker er syke. Mentalt syke.

Når noen virker kranglete på oss har vi en tendens til å løpe sporenstreks til diagnosen psykopat. I bunn og grunn vil jeg nok si at mange mennesker ganske ufortjent har fått kastet dette begrepet etter seg. Samtidig finnes det psykopater. Det finnes mennsker med alvorlig sinnslidelser som i grunnen aldri blir oppfattet som virkelig syk før noen får oppleve deres oppførsel på kroppen. Jeg har nettopp fått oppleve oppførselen til et sykt menneske. Et mennesker jeg aldri snakker med, et menneske jeg aldri har noen form for interaksjon med, et mennske jeg ikke ønsker kontakt med, og som jeg anser som noe av det mest uninteressante man kan komme over av menneskelig eksistens.

Jeg er ingen psykolog. Jeg skal ikke begi meg ut på psykoanalyser. På en annen side fant jeg en del interessante punkter da jeg satt å googlet litt i ettermiddag. Hva kjennetegner en patologisk narsissist? På wikipedia fant jeg følgende punkter, de samsvarer med punkter jeg fant da jeg søkte på engelskspråklige psykologi sider.

Skam er den følelsen som lurer under all usunn narsissisme, samt en manglende evne til å behandle skam på en sunn måte. Frykten for skam fører til at de projiserer egne feil og mangler (skam) over på andre.


Magisk tenkning - Narsissister ser på seg selv som perfekte og bruker forvrengning og illusjon, kjent som magisk tenkning. De er ikke psykotiske, men har en lite fleksibel og forstyrret virkelighetsforståelse.


Arroganse – Arrogansen søkes skjult, men kommer til syne indirekte gjennom adferd. Hvis en narsissist føler redusert betydningsfullhet, (noe de lett gjør i møte med omgivelsenes krav) kan han / hun gjenopprette sin egen betydning ved å klandre eller nedverdige andre. Manglende respekt møtes med forakt.


Misunnelse – Kronisk missunnelse på andres talenter, som de nedsettende kritiserer. Hvis narsissisten har behov for å sikre en følelse av overlegenhet, møte en hindring på grunn av noen andre, vil hun/han nøytraliserer det ved hjelp av forakt for å redusere den andre personens betydning.

Krenkelse – Narsissister er svært sårbare for alt de oppfatter som kritikk av sin person. Det andre kan oppfatte som livets normale utfordringer, kan narsissister oppfatte som grove krenkelser. Lav kognitiv fleksibilitet kombinert med rigide perseptuelle sett, umuliggjør samarbeid og konfliktløsning. Det er ”My way or the high way”! Fremstiller seg ofte som ofre for omgivelsenes krav.

Empati – Manglende empati.


Selvberettigelse - Narsissister har urimelige forventninger om særlig gunstig behandling og automatisk imøtekommelse, fordi de anser seg selv unike og spesielle. Enhver manglende oppfyllelse, vil bli vurdert som et angrep på deres grandiose selvoppfatning og overlegenhet og gjerningsmannen anses å være en ”klosset" eller "vanskelige" person. Trossing av deres vilje er en narsissistisk skade som kan utløse narsissistisk raseri og dårlig impulskontroll


Utnytting - kan ta mange former, men vil alltid involvere bruk av andre uten hensyn til deres følelser og interesser. Ofte er den andre i en underordnet posisjon (barn, ektefelle, ansatt) hvor motstanden ville være vanskelig eller umulig. Barn og ektefelle av narsissister kan innta en slik rolle. Noen ganger er underdannigheten ikke så mye virkelig som antatt.


Dårlige Grenser - Narsissister anerkjenner ikke egne og andres grenser, og ser ikke på andre som selvstendige individer men som forlengelser av seg selv. Barn er svært utsatt i slike settinger. Andre enten eksisterer for å møte deres behov, eller vil ikke eksistere i det hele tatt.


Primitive forsvarsmekanismer – Typisk er bruk av projeksjon, projektiv identifikasjon, rasjonalisering og benekting, fortrengning. Slike primitive mekanismer brukes for å fylle udekte grunnleggende behov som tilknytning, selvfølelse og anerkjennelse.


Grandiose – Har et overdrevet grandiost selvbilde, preget utad av et falskt Selv.


Moral og Etikk – Ekstrem moralsk fleksibilitet over egne behov og adferd, men svært firkantet og rigid hva gjelder andres etterlevelse av moral og etikk. En lov for narsissister, en annen for alle andre, opphevet som de tror de er. De kan gi utrykk for at de hater løgn og juks, mens de selv avsløres i den ene løgnen etter den andre. Svært lav terskel for å lyve eller fremsette halvsannheter, ekstremt manipulative og egosentriske. Betydelig redusert selvinnsikt når de avsløres i usannheter. Dårlig evne til konfliktløsning. Samarbeid umulig, da det fordrer evne til kompromiss, som for en narsissist vil si å gi etter eller innrømme feil (ikke perfekt).

Mange vil kanskje kjenne igjen deler av denne beskrivelsen på noen de kjenner. Det er i grunnen naturlig å være litt narsissistisk. Vi er det alle sammen, det kalles sunn narsissme. Det er når alt skrevet i rødt passer på en og samme person man bør være forsiktig, selv om det i grunnen ikke nødvendigvis er nok. Dersom noen leser dette og føler at beskrivelsen passer på f.eks samboeren eller ektefellen, bestemor, tante eller filleonkel er det kanskje på tide å løpe. Fort. Det er i likevel i grunnen ikke sikkert at man blir kvitt vedkommende av den grunnen. I narsissistens forvridde virkelighet er det alle andre det er noe galt med, og de nøler ikke med å finne opp løgner som virker praktisk for dem der og da. Krenkende eller ikke, normal moral og etikk gjelder tross alt ikke for dem.

15 kommentarer:

  1. Må nok si jeg kjenner noen sånne ja :-(

    SvarSlett
  2. Det skal ikke være greit. Nå fokuserer jeg på det positive:) Det er lettere sagt en gjort, men man må bare prøve:)

    SvarSlett
  3. Hvordan i allverden kan man få en sånn person til å forstå at det er noe galt de gjør?
    Min samboer har klart å få barn med en slik person. Det er helt umulig og samarbeide med denne damen.
    Vi er helt rådløse. Vi får jo selvfølgelig ikke se banet mer. Vi setter jo krav til planlagt fritid vi også.... Sukk... Dette er helt håpløst!!!

    SvarSlett
  4. Hei Anonym.
    Slike situasjoner er vonde, rett og slett fordi man har med mennesker å gjøre som aldri vil innse hvordan de holder på. De viktige er jo at de har et sett moralske regeler som gjelder for alle andre, mens disse reglene ikke gjelder dem selv. Det eneste jeg kan si er at du slett ikke er alene. og man slutter aldri å la seg sjokkere etterhvert som disse menneskene til stadighet pusher nye grenser.

    Kine

    SvarSlett
  5. Bra innlegg. Det slo meg at jeg kjenner meg selv igjen i noen av beskrivelsene... Urovekkende!

    SvarSlett
  6. Hehe..., man kan kanskje kjenne seg selv igjen, men husk at en mild form for narsissisme er normalt. De virkelig syke er vel kanskje nettopp de som aldri vil innse at de selv kan inneha noen dårlige egenskaper. :-)

    SvarSlett
  7. Har selv dessverre altfor mange erfaringer når det gjelder narsissister/psykopater og kan ikke si meg annet enn enig i at jeg aldri slutter å forundre meg over deres utrolige evne til alltid å legge skylden over på alle andre enn seg selv! De innrømmer aldri noe som helst; hvis det da ikke er noe de kan oppnå for egen del. Da kan de muligens gi litt etter. Ellers ikke! Det er i sannhet ondskap, forakt og nedverdigelse av "fienden" på aller høyeste plan.
    Det er lurt å aldri innlede en diskusjon med slike personer. Det kommer ALDRI noe verken godt eller positivt ut av det ~ og det er alltid deg selv det går ut over og du som blir den skadelidne.

    SvarSlett
  8. Var sammen med en sånn kar før! Hoff.... Må si det er en lettelse at det er over!

    SvarSlett
  9. Dette er velkjent for meg. Veldig skremmende for en blir helt lammet av alt som kommer ut av en slik person. Det eneste en kan gjøre er å komme seg vekk, men hva om det er barn inni bildet, da er saken litt mer komplisert.Jeg finne mye på nettet om hva narsisissme er, men lite om hva en som offer kan gjøre.

    SvarSlett
  10. Jeg var sammen med ei som hadde dårlige oppvekstvilkår samt spiseforstyrrelser i x-antall år,sikkert helt fra barneårene stakkar. Finnes vel ikke en dårligere kombinasjon,sinnlidelser deluxe.
    Når det er sagt er det helt herlig å møte ei åndsfrisk og sunn jente :) Livet er deeiilig! Narsisisster go f.u self

    SvarSlett
  11. Hei! Velkjent ja!Jeg også kjenner en narsissit,forhold til ham i nesten 5 år.. I begynnelsa var han for god til å være sann, sjarmerende,litt sær men snill..men mange varsellamper blinka den gang... Og den psykiske og fysiske volden begynte gradvis for vel 2 år siden,og da fikk jeg skylden. Det var/er jeg som er voldelig,ikke han. Benektninger,fortrengninger og prosjiseringer osv... Og han drikker mye og bruker sovemedisin!Alt jeg sier kommer tilbake i forvridd form,hatt mange gode stunder med ham, men nå SKAL jeg komme meg vekk etter en nok en "episode" nettop! Han gjemte mobiltelefonen min,og påsto at jeg hadde kasta den ut vinduet osv. Påstår at jeg lyger,stjeler og snylterNytter ikke å inngå diskusjoner med slike,eller ta opp kampen! Jeg har prøvt! Heldigvis ikke barn i bildet her,og vi har aldri bodd sammen heldigvis.. Han har også en Bipolar lidelse i tilleg! Gradvis så har det gått opp for meg at jeg har vært sammen/venn med en narsissist. han la t.o.m en profil om seg selv på Zoosk der han skrev at han søker en dame som ikke ødelegger inventar,voldelig og som har sjølinnsikt! Det er seg selv han prater om,og nå er begeret fullt! Alle har vi jo positive og negative sider.Kom dere vekk i fra ham eller henne før det er for sent..!

    SvarSlett
  12. Etter å ha lest alt i rødt har jeg endelig fått sannheten om enkelte personer jeg kjenner de suger også all energi fra andre, det er bare å løpe

    SvarSlett
  13. Hei,
    Har et spørsmål vedr dette. Jeg har levd sammen med en hardt angrepet narsissist i 10 år, han fant seg ei annen dame for 2 år siden og reiste (heldigvis) men jeg ble sykemeldt for utbrenthet for 3,5 år siden og ingen har klart å hjelpe meg. Mitt spørsmål er om det finnes noen speialister på dette området som tar i mot til behandling? Jeg opplever å ikke bli tatt på alvor blant fastleger og terapeuter ang dette med narsissisme, tror det er fordi de har for lite kunnskap om dette feltet. Alle tips mottas med takk!!

    SvarSlett
  14. Vi er alle litt narsissister..ja vel. Det er vel nødvendig i det daglige for å overleve, men hvordan vet man når noen trekk dominerer? Må det være være vold med i bildet for at noen kalles en narsissist? Er det ikke sånn at alle med psykiske lidelser blir veldig selvopptatte og dermed kan framstå som narsssister?

    SvarSlett
  15. Helt enig! Leger, terapeuter, psykologer har ikke kunnskap innen dette emnet. Helt merkelig! Det er fremdeles ett tabubelagt emne. Kaller en noe for noe sånt - så er det deg som har problemer. Det er du som er den slemme. Hvordan kan du fortelle så mye stygt om en person? Det er jo helt umulig at noen kan finne på slike ting. Det er ikke rart at mange offere får psykiske problemer, alkoholikere, rusmisbrukere osv. Narsisissten - Å stakkars meg. Se da alle sammen hva JEG har gått igjennom. Snufs! Innad; Hehehe! Deilig. Endelig føle livsgnist. Den eneste måten de klarer å finne det på.

    SvarSlett