lørdag 25. september 2010

Middagshelvete

Jeg er så lei av middagshelvete. Det å finne på middag hver eneste jævla dag. Det er ikke bare snakk om å finne på, men ALLE skal jo være fornøyd. Alle skal like det, det skal være alles ynglingsrett, hver dag, og rettene må komme i riktig rekkefølge. Gud forby at man lager søndagsmiddag på en lørdag.

I dag fikk middagsdiskusjonen meg til å se rødt. Stolt og glad hadde jeg funnet fram dagens middag. Jeg skulle lage fløtegratinerte poteter og lammesteik. Men så klarte jeg (Gud forby) ikke å finne på en bra søndagsmiddag som alle kunne like. Til slutt hørte jeg liksom klokka tikke, som om jeg var på en tidsfrist jeg overhode ikke ville klare å overholde. Tiden rant ut i sand og mannen ærklærte høylydt (inne på Rema, med irritert stemme skal vite) at han omså kunne dra på gatekjøkken. For et nederlag for en kvinne som fortvilt prøver å skape hyggelige middager i hjemmet. At alle på Rema skulle få høre hvor mislykket oppdraget mitt var, og at min mann heller foretrekker å dra på gatekjøkken framfor å henge hjemme rundt mors gryter. (Som for øvrig fortsatt var imaginært tomme da jeg ikke hadde klart å fylle dem i tankene mine en gang)

Det var dette utspillet som fikk meg til iskaldt å svare, "det blir ingen middag i dag" før jeg slengte  (ja faktisk, slengte) lammesteiken tilbake i kjøledisken, marsjerte bort til meieriproduktene for å legge fløten tilbake på plass og slamret igjen døren litt for hardt. I det jeg snudde håpet jeg at han var et fortvilet vitne til opptrinnet mitt (eller skal man si oppførselen min), men han var allrede godt på vei bort til potetgullhyllen. "Jaså", tenkte jeg, "dersom potetgull er mer viktig enn middag kan det bare være", så stormet jeg ut av butikken, ut i regnværet, og ble stående utfor min egen bil å fryse. For nøkkelen lå jo i jakkelomma på den potetgullhandlende mannen. (Jeg er for øvrig ikke helt sikker på at han handlet potetgull, dette er noe jeg tror, og dermed er det sånn det er.)

Vel hjemme trakk jeg meg tilbake på sutrerommet (normalt i bruk som et helt ordinært soverom), og planla dette blogginnlegget. Det var i grunnen litt annerledes i hodet mitt da. Jeg skulle for eksempel skrive at jeg sier opp min stilling som middagslager og husholderske her på Høyden. Nå skulle alt gå etter berg-seg-den-som-kan prinsippet, dvs at alle sto for sin egen næringstilførsel. Jeg skulle kun lage mat til meg selv. Så det så.

Deretter sto jeg opp, hengte opp de nyvaskede arbeidsklærne til mannen, og gikk så i gang med middag. Bare til meg selv? Nei selvfølgelig ikke. For guttene satt jo bare der som to utsultede hyener. (ok da, jeg syntes til slutt litt synd på dem). Men fikk alle det beste de viste? Nei, det ble grøt. Risengrynsgrøt. Det er et stykke fra lammestek til grøt. Men sånn kan det altså gå når mor i huset blir sur.

8 kommentarer:

  1. Hverdagen kan by på mange små utfordringer, det er sikkert!

    Her er det innført faste dager hvor barna får ønskemiddag. Resten bestemmer æ og mannen, og stort sett e vi enig. Skjønner at æ e heldig der ja. Men når det kommer til rydding og husarbeid derimot....grrrr :-((

    SvarSlett
  2. Veien blir vel til ettersom man trør, men før man får trødd den opp kan små ting bli store problemer. :):)

    SvarSlett
  3. Det var vel for øvrig jeg som i utgangspunktet var veldig ubestemt til slutt, men etter en fredagskveld med pizza følte jeg ikke for å putte burger og løvbiff på menyen. Litt næringsvett bør man ha som voksne mennesker mener jeg... mulig jeg er altfor streng og vanskelig.

    SvarSlett
  4. Det er vel første gang jeg har sett en provancekrydret lammesteik i over 50 km/t på Rema. Det er vel også naturlig å trekke seg bort etter et hormonutbrudd av den størrelsen... Og jeg kan tilføye at det ble foreslått kylling,kalkun,svinekoteletter, indrefilet av svin,laks og supper uten at matregime fant det interessant. Videre ble det foreslått kinamat og også dette ble avfeid som uinteressant. Det var da jeg fyrte av kommentaren om gatekjøkken som viste seg å bli den siste dråpen på den hormonelle vektskålen...
    Men du snille som enda ligger
    å sover og hviler den enorme kastearmen som nå er beryktet på alle Remabutikker i Norge, kan vi begynne å skrive handlelapp før vi drar på butikken :-D

    SvarSlett
  5. Jeg stemmer ja til handlelapp, om du skriver, kjære:) Uansett har vi ingen middag i dag heller... så tenk om jeg ikke hadde blitt så presset, da hadde vi om ikke annet hatt en nydelig lammesteik å se fram til i dag. Shame:-)

    SvarSlett
  6. flire mæ ihjel Kine! hahahaha, fantastisk!
    Stine :)

    SvarSlett
  7. ja man kan flire av det i ettertid Stine) Men der og da va det blodig alvor...:) hehehe

    SvarSlett
  8. tvile ikke, har mye me temperament å gjøre.. å må jo si æ kjenne mæ litt igjen der! ;)
    Stine-

    SvarSlett