mandag 12. juli 2010

Mallorca - Haparanda

Vel hjemme fra ferie (borte bra men hjemme best osv...) har vi nå jobbet hele dagen med å få bilen vasket og alle varene pakket ut. Bilen sto parkert i Tromsø mens vi ferierte i Spania, og litt sånn på slump bestemte vi oss for å legge over til Sverige på tur hjem for å ta en tur innom IKEA. Joda, jeg ER klar over at bilen min ikke er verdens største, men den har fine-fine bakseter som kan legges flate. DA skjønner dere, da blir det mer romslig bak der, i min lille Peugeot 207 varebil.

Men aller først...

Mallorca, España:


Vi tilbragte to varme uker i Palma Nova på middelhavsøyen Mallorca. En dag i Palma var også obligatorisk for litt shopping, men tro det eller ei, det ble ikke kjempemye i handleposene. Jeg gikk rett og slett varm, og da fungerer jeg ikke helt som jeg skal. Selv shopping blir et slit synes jeg. Ut over det hadde vi tre trivelige lofotværinger som balkongnaboer den første uken. Det var akkurat som å spise frokost til fiskerinyhetene på NRK P1 hver morgen. Svært hjemmekoselig vil jeg påstå. Med meg hadde jeg frokostverten Manuel ( i handymannnens skikkelse, han viser seg å være mer og mer nyttig den mannen). Manuel lagde frokost til meg hver dag, snakk om ferie, å kunne stå opp fra sengen og sette seg rett ved frokostbordet.  ( Det gjør jeg i grunnen når jeg ikke har ferie også... hmm, bortskjemt...)


Det tok i grunnen ikke mange minutter fra vi landet i Tromsø til vi var på vei mot søta bror og hans IKEA. Vi våknet opp i Spania, fløy til Norge, kjørte gjennom Finland og la oss i Sverige. Vi tok en råsjangs og kjørte på direkten helt ned til Haparanda, og det UTEN å ha bestilt hotellrom på forhånd. Vi ankom altså Haparanda klokken ett om natten og tenkte at det skulle da ikke være noe problem å ta inn på hotell ved ankomst NOTER: Dette anbefales ikke. I Sverige synes man det er en god idé å stenge hoteller midt på natten. Dvs at ingen er på jobb og resepsjonen ikke er åpen. (Så om man tar inn på et slikt hotell, og du tilfeldigvis har havnet på naborommet til et lekent øst-tysk ektepar med SM som største lidenskap, så har du heller ingen å klage til om dette nevnte ektepar holder deg våken hele natten med "lekene" sine) . Campingplasser stenger om kvelden, joda, men jeg blir skeptisk når store hoteller som Cape East Hotell (Haparanda) faktisk stenger alt om natten. 

Av og til skal man ha flaks, og da vi svingte inn i bakgården på Haparanda Stadshotell for å sjekke forholdene (vi kom ikke inn hovedinngangen og letet etter ett åpent vindu..) var nattevakten ute for å røyke. Takk gud for røykeloven som tvinger mennesker av denne uvanen ut på gaten. Vi fikk et rom og la oss for å sove etter en reisedag som hadde vart i 17timer. Sweeeeet.



Fikk jo selvfølgelig ikke med meg alt så håper på en tur til litt senere i sommer. Eller til høsten. Vi shoppet også sportsklær på butikkene som ligger like ved IKEA. Betjeningen var utrolig hjelpsomme, og ikke minst hadde de peiling. Det er viktig når man skal ha ny løpesko synes jeg. Alle var enige om at det hadde vært en flott tur, både jeg, handymannen, frokostverten Manuel, og sjåføren Gonzales. (Splittet personlighet på den mannen ja, og takk Gud for det... )

4 kommentarer:

  1. Kor sunn og fresh du ser ut på bildan! :) Må vær den kjærligheta som gjør det ;) hehe!

    Æ vil åsså på IKEA, så hvis mannen ikke gidd dra på mer shopping så stilla æ mer enn gjerne :-p hehe

    Fin header og layout btw :)

    SvarSlett
  2. tanx, slit litt med å få i gang spenstige bilda. Har bare det dårlige mobilkameraet og et som e altfor stort til at man gidd å dra det med sæ..:)


    Ja ønsker enda en ikeatur..., om det ikke blir i sommer blir det hvertfall til høsten. :)Bare å spare penga..:)

    SvarSlett
  3. Herlige greier, og så deilig med at du fikk med dæ både Handymannen, gonzales og manuel, jo flere jo bedre ;-)

    Her bærer d avgårde med mannen og bonus-barna til sør-sverige på camping (vel å merke i luksus hytte, eller lodge som d så fint heter) Wish me luck...

    Ha en fortsatt fin sommer :-)

    SvarSlett
  4. Ja det er flotters å ha med seg mange... de utfyller hverandre så fint. :-)

    Håper dere får en fin-fin lodge ferie i Sør-Sverige. Det tror jeg dere får, for Sør Sverige er egentlig ganske fint...:)

    God sommer :)

    SvarSlett