torsdag 22. juli 2010

Ryddedag i boden og dagbokfunn

Jeg har som dere sikkert har skjønt noen prosjekter hjemme. Jeg holder framdeles litt på i stuen, uten helt å nå finish-line fordi jeg også bruker dagene til andre viktige ting (lange frokoster, lesing, soving og generell sløving). I tillegg har jeg (med god hjelp skal vite) kommet i gang med å tømme boden, som skal gjøres om til bod/arbeidsrom/ekstra soverom. Ja det høres nok ut som et skikkelig stort rom, men det er altså ikke det... her gjelder det å være lur.

Det er kjedelig å rydde, og så må man hele tiden ta stilling til om man skal kaste diverse ting/papierer/bøker man har samlet på i mange år. Jobben med å komme gjennom alt fører gjerne til små gøyale funn. I dag fant jeg f.eks en gammel dagbok. Den er skrevet i 1989 og 1990, og handler i stor grad om ingenting.

I denne lille boken har jeg blant annet beskrevet en begredelig episode hvor jeg da helt tilfeldig (?) bare sitter å driver dank under en skrivepult, hvorpå hyllene oppå pulten ramler ned og treffer min lillesøster i hode. Jeg får kjeft pga min rolle i saken, noe jeg mener er blodig urettferdig, da jeg ikke hadde noen rolle i saken. Det eneste jeg i dag ønsker å erklære meg skyldig i er at vi aldri har fortalt min lillesøster at hun fikk en hylle i hode da hun var liten. (Kanskje leser hun dette nå, og føler at mange biter faller på plass...)

En annen side er fylt med følgende innlegg:
"Kjære Dagbok. I dag er mamma megateit. Hun er grusomt megateit. Jeg gidder ikke å forklare hvorfor. Da må jeg skrive flere sider omså. Hilsen Kine"

Joda, mamma bare lo av det jeg skrev for over tyve år siden, og kommenterte at det va bra at det ble folk av oss også, til tross for å ha vokst opp under slike omstendigheter. Vi kan jo le av det i dag, men jeg er sikker på at alt var ramme alvor for 20 år siden.

8 kommentarer:

  1. haha æ flira godt her!! Æ skal skriv noen utvalgte bita fra mine gamle dagbøker en dag. Dokker kommer til å bli vettaskremt ;) hehe! Æ skal brenn mine på St.Hans bålet neste sommer. Du får gjerne bidra til bålet hvis du føl for det :D

    Suss & klem

    SvarSlett
  2. Hahaha... ja da har du sikkert dagbøker fra du va eldre.., æ va jo bare ti år da æ skreiv den her så det e no egentlig bare søtt, selv om det e litt flaut...:) Men det e faktisk den eneste æ har funne, vet æ brukte å rive dem opp og kaste dem før..:) Men skriv litt fra dine, det e gøy å lese...:)

    SvarSlett
  3. Barnedagbøker inneholder mye av....vel, ingenting?

    Morsomt e d uansett å ta et tilbakeblikk. Har sjøl et minne fra min egen dagbokskrivende karriere som ung. Hadde en veeeldig hemmelig dagbok, med lås og nøkkel på et hemmelig sted, trudde æ... Helt til æ plutselig en dag skulle skrive, og på en av sidene i boka stod d med skjeve store bokstaver, LONE! Krise, min slemme lillesøster hadde lest boka mi, og i tillegg va ho frekk nok til å legge igjen signaturen sin! Æ holdt på å dø, hadde jo nettopp skrevet ned navnet på han æ va så forelska i, vel å merke i kodet skrift(ja, allerde som 11-12åring hadde æ skepsis og tvil til alle omkring mæ, e nok dessverre født skeptisk). Uansett, kos dæ masse videre med rydding og oppussing :-)

    Klem

    SvarSlett
  4. hahaha..., ja kan tenke meg at hun hadde funnet dagboka di, men at hun signerte den før hun pakka den på plass er jo helt utrolig..:)

    Lo godt nå:)

    SvarSlett
  5. Herlig herlig! Minnes at du hadde gatas fiiineste dagbok utseendemessig (... og sikkert innholdsmessig også!). Hehe... :)))

    Jeg har dagbok fra 16-17 års alderen og DET er ikke fullt så festlig lesning! *flau*

    Tonje: Sorry søss...
    :)))

    SvarSlett
  6. Haha... Måtte taste "SUGER" som ordbekreftelse! :))) Fantastisk!

    SvarSlett
  7. haha... rare ord på den ordbekrefteren..:) God du beklager til Tonje, hun sliter jo enda med å stole på folk... :D

    Skulle ønske jeg hadde flere dagbøker, men samtidig er jeg glad de er borte..:)

    SvarSlett
  8. Lone det der var veldig gøy. Selv var jeg aldri modig nok til å gjøre noe slik. lirket sakene på plass i millimeterposisjon slik jeg fant dem:)

    Veldig mye gikk opp for meg da jeg leste dette. sitter med en følese av sjokk, tristhet men også lettelse.
    Men dette forklarer nok ikke alt. her om dagen satt jeg å tenkte over at mens venninene mine lekte i dukkestuer med fint teservise ble jeg henvist til hundehuset. Ikke det at jeg ikke hadde det fint der nede, men tror ikke at hyllen er eneste grunnen til det resultatet du kjenner i dag:)

    Klem fra Lillesøster

    SvarSlett