mandag 7. juni 2010

I morgen braker det løs

I morgen braker det løs, vi har engelsktentamen på 9 trinn. Da kommer det inn 50 stiler som skal rettes på ei maratonuke. Jeg skal sette ny rekord, det er jeg sikker på. Den største hindringen på veien er nemlig at jeg ikke får benyttet meg av helgen, slik seg hør og bør i disse avslutningtider, jeg skal nemlig på overnattingstur til Skaidi med en hel bråte tenåringer. Joda, ønsk meg lykke til. Jeg har blitt forespeilet å måtte sove i stabburet, ikke fordi de mente jeg trengte fred, ro og privatliv, men heller fordi at de skal kunne snakke om ungdomsting hele natten gjennom. Dere vet, sånne ting jeg er blitt altfor gammel til å forstå.

Vi drar til Skaidi på fredag, og en av guttene lurte på om de hadde lov til å dra å handle på Statoil. Dust som jeg er svarte jeg at det synes jeg er unødvendig, vi skal overnatte en natt og kan handle inn det vi trenger på den litt billigere kjeden Rema 1000 før vi drar. Joda, jeg er tydeligvis den kjipeste læreren i vår eksistens, for hva kan da være mer spennende enn shopping på en bensinstasjon. Av og til lurer jeg på hvorfor jeg i det hele tatt har brukt så mye tid på å få til denne overnattingsturen når halve klassen likevel hadde vært mer fornøyd med en kveldstur til Esso.

Det er forskjell på gutter og jenter i tenårene. Det kan man bare ikke stikke under en stol. Kanskje er det derfor elevene selv har planlagt guttehytte og jentehytte. Vi skal overnatte på to hytter. Jenter planlegger mat, gutter planlegger store sekker med godteri. Samtidig er jeg helt sikker på at når vi først er der, og fyrer i grillen, vil nok guttene være like sultne på grillskiver og burgere jentene. Og når kveldsroen i utgangspunktet burde senke seg, så ligger vel jentene å kniser mens de snakker om gutter og tygger sjokolade og potetgull.

Jeg må innrømme at jeg ikke har mye erfaring med overnattingsturer, men planen min er i utgangspunktet å rette tentamener på natten. Det gjelder å bruke tiden fornuftig, men jeg regner med det er en meget trøtt og sliten lærer som følger elevene til bussen dagen etter. Selv tar jeg inn på hytta til Hammerfest Energi, hvor handymannen venter meg med mat og en ikke minst en varm seng. For DA skal jeg sove.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar