onsdag 30. desember 2009

Nyttårsforsetter

Døgnet er snudd på hode, jeg vet ikke hvilken dag det er, og mørketiden gjør det vanskelig å avgjøre om det er dag eller natt. Jeg sitter våken og funderer, først og fremst på hvordan jeg skal få sove, dernest på hvordan jeg skal klare å våkne innen rimelig tid i morgen. Jeg liker nemlig ikke å sove bort dagen.  Jeg liker derimot veldig godt å sove, og når jeg først er i gang er det vanskelig å stoppe meg. Da bruker jeg fort halve dagen. Det er en evig runddans av motstridende ønsker.

 

Jeg har ikke vært overivrig på blogging denne julen, det kommer rett og slett av sykdom. Tradisjonen tro ble jeg syk i julen, og selv om man skulle trodd at 5 dager alene på sofaen skulle bety et hav av tid til å blogge, så uteblir liksom både motivasjon og emner å blogge om i en sådan stund. Kunne jo selvfølgelig kladdet ned noen ord om julaften, men føler at det bare ville blitt en skryteliste over alle fine julegavene jeg fikk, så det lot jeg bare være. 1 juledag på Kåken ville også vært et godt tema, men 2 juledag var jeg så sylta at jeg knapt nok orket å skrive mitt eget navn en gang. Kort fortalt var kvelden utrolig artig, og jeg ble til slutt bordpynt også i år. Musikken var rett og slett for engasjerende til at man kunne la være å entre bordet i dansemodus.

 

Formen er bedre og i morgen tror jeg at jeg er klar til å møte verden igjen. Et tykt lag med sminke må nok til, for man blir ikke direkte pen av å ligge hjemme å snufse i dagevis. Jeg trenger likevel noe annet å gjøre enn å ligge på sofaen, det har jeg dessuten godt av. Jeg er på tur til å bli tullete av og bare snakke med andre mennesker gjennom facebook. Denne litt ufrivillige ensomheten har gitt meg et hav av tid til å tenke. Det er noen ganger positivt, andre ganger ikke. Denne gangen har jeg kommet fram til noe vanlig og temmelig klisjefylt, fra nyttår skal jeg starte ett nytt og bedre liv. Dette er, tro det eller ei, ikke spesielt vanlig til meg å være. Jeg har aldri før hatt bedre liv som nyttårsforsett før, jeg måtte altså bli 30 år, men nå er det her. Så hva innebærer egentlig det? For meg betyr det følgende: mindre shopping, kutt sjokoladen, tren mer og rydd opp i privatlivet. De fleste mennesker klarer dette en stakket stund og faller så tilbake til gamle vaner, eller uvaner. Personlig tror jeg hemmeligheten ligger i ikke å være for streng med seg selv. Mindre shopping betyr ikke at det er slutt på shopping, det ville vært urealistisk, å kutte sjokoladen betyr ikke at jeg aldri skal spise det, men ikke på ukedagene, i helgen kan man derimot være litt snill med seg selv. Jeg bør trene mer, men skal egentlig være fornøyd om jeg får til en dag til i uken. Helst to, men en er et bra delmål. Det verste er faktisk å få ryddet opp i privatlivet, av grunner som egentlig ikke egner seg at jeg skriver om. Det jeg kan si er at av og til roter man seg inn i ting man ikke helt burde rotet seg inn i, uten at det dreier seg om noe farlig eller skummelt. Det er ikke alltid man roter seg inn i ting med vilje, det er desto mer vanskelig å komme seg ut av det på en ok måte uten å framstå som et dårlig menneske. Det er vel også sånn, at man av og til føler at man har rotet seg borti noe som rett og slett ikke er noe likevel, slik at alle bekymringene var fullstendig unødvendige.

 

Dette betyr at jeg har 4 nye aspekter av livet mitt å blogge videre om i året som kommer:

-Shopping

-Sjokolade

-Trening

-Privatliv

 

Jeg gledgruer meg.

2 kommentarer:

  1. Halla peews! :)
    kan'ke du legge ut flere bilder av deg sjæl'a?
    Hilsen meg<3

    SvarSlett
  2. Hmm... har så lite bilder av meg selv, mye fordi jeg er allergisk mot kameraer..:) Planen er å kjøpe et bedre kamera etterhvert slik at det kanskje kan komme flere bilder, men om det blir av meg selv gjennstår å se..:)

    Kine

    SvarSlett