onsdag 16. september 2009

Kine rydder opp

Jeg synes det direkte pinlig, disse reklamene som går på TV3 om dagen. Kjendiskokk Hellstrøm har vært i Hammerfest og ryddet opp. Det er en ting å se inkompetenthet i full blomst på tv når det er ukjente mennesker som stiller opp. Når man derimot kjenner til personene som ublygt blotter sitt nederlag får man rett og slett en flau smak i munnen. Det er noe med å se sin eks bli fersket i å servere påkjørt reinsdyr, for deretter å rope at han er sjefen som får meg til å krype sammen i sofa og skifte kanal. Der hvor ikke andre har skamvett pleier jeg å ha det, om ikke annet fordi jeg får gjøglete tekstmeldinger fra mennesker som ønsker min allianse når det gjelder å le av nettopp min eks. Og jeg gjør jo det, ler litt også. For det ser jo unektelig litt komisk ut, ingen kan påstå noe annet, når mannen du kjenner som stille og innadvendt blir utfordret av Hellstrøm til høylydt å erklære sjeftittelen. 

 

Dette er ikke bitter og kjedelig kritikk mot min eks, det er mange år siden vi var et team med noen form for affeksjon for hverandre. I dag har vi et helt greit og funksjonelt forhold, med det mener jeg at vi hilser høflig når vi treffer på hverandre, og kan føre en overfladisk samtale i eventuelle selskapeligheter hvor vi begge måtte befinne oss. Vi har dessuten begge to gått videre mange ganger etter det. Eller, jeg har hvertfall gått videre mange ganger. Han har lojalt holdt seg til dama som stiller opp på tv ved hans side, selv i dårlige tider. Smart trekk av ham. Flauheten jeg føler handler kanskje heller mer om at vi i dag vet utfallet av Hellstrøms redningsaksjon av en skute på vei ned. Restauranten, som ble omdøpt til Geir’s, er i dag slått konkurs, og det før Hellstrøms forsøk på gjenoppliving i det hele tatt har kommet på skjermen. Aktiv dødshjelp har noen kalt det, personlig øyner jeg muligheten for en litt for etnosentrisk behandligsmetode, hvor diagnosen ble stilt sett i lys av et storbyperspektiv.  Om ikke annet vil jeg sympatisere restaurantsjefen for at han i det minste gikk ned med skuta. Det kan ikke ha vært lett.  

 

Etter åpningen, og navneendringen, av restauranten gikk jeg ut med krass kritikk overfor Hellstrøms team og deres kunnskaper hva norsk rettskriving angår.  Genitiv, eller eiendoms s, skrives da virkelig UTEN apostrof på norsk. Dessverre har mange nordmenn en tendens til å herme etter engelsk, og som engelsklærer burde jeg kanskje føle en viss stolthet over dette, i realiteten føler jeg bare sterk irritasjon. Ingen så ut til å bry seg om at restauranten hadde fått skilt med skrivefeil, og blåste det vekk som om det var den største fillesak på jord. FD lagde sak på reportasjen hvor de videreførte skrivefeilen i overskriften under parolen ”media kan ikke endre på egennavn”. Dette er vissnok NTB standard har jeg blitt forklart. Forståelig nok, men syntes ikke FD at det kunne være en idé å lage sak på den språklige fadesen? ”Det er en sånn typisk lærerting å bry seg om sånn”, mente en venninne, som slett ikke hadde følt noen form for misnøye ved å se skrivefeilen på skiltet. Jeg parerte med at når man ikke følger regler oppstår kaos og anarki, og vi kan jo spørre oss selv hvorfor så mange av oss misliker nynorsk, jo for det er jo et skriftspråk hvor kaoset snart tar over. Det er jo umulig å vite hva som er rett og galt på nynorsk for snart er jo nesten alt lov.  

 

Uansett føler jeg vel at jeg har fått en viss oppreisning i dag. VG nett har også hengt seg opp i skrivefeilen og henter i god journalistisk stil inn kommentar fra språkprofessor Finn Erik Vinje, som på sin side kaller fadesen for slapt, pinlig og uverdig. Jeg klasker neve med den godeste Vinje og legger til at det er som om jeg skulle sagt det selv. Legger i tillegg ved linken til VGs reportasje. 

http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=594893

6 kommentarer:

  1. Irriterer meg grønn av sånne ignorante rettskrivingsfeil på skilt og biler!

    SvarSlett
  2. Amen x 10!!
    Kine, vi har mye bra å snakke om!
    Jeg venter i spenning til du tar for deg den største tornen i øyet av alle, orddelingsfeil! :-) Enkelte får meg til å vri meg i stolen og det skjærer i øynene.
    Fotball kamp, middags tips, dobbel seng, rød vin og jule ferie, er alle eksempler som nesten får meg til å skrike ut i galskap!
    Rune W

    SvarSlett
  3. Godt skrevet Kine, veldig godt skrevet! *applaus*

    Jeg har full forståelse for dine tanker rundt dette, fordi vi begge kjenner den meget innadvendte Geirs (uten apostrof!) sider, og angående Hellstrøms skiltkata(apo)strofe! :))

    Lone-pone :)

    SvarSlett
  4. skjønner jo nå at flere enn meg har irritert seg over den ekstra apostrofen:) Orddelingsfeil er også et aktuelt tema, men selv brenner jeg sterkt for å tvangsinnlegge alle som bruker spørreordet hva når de egentlig mener verbet å være i fortid, var...

    Jeg hva på butikken en tur....

    Hyyyyl..... :)

    SvarSlett
  5. Så akurat på "Hellestrløm rydder opp" og ble veldig overrasket over at han puttet en Nespresso kaffemaskin med "pods" inn i resturanten (husker ikke hva den het).
    Kaller denne fyren seg kokk?

    SvarSlett
  6. Som vanlig blir jeg alltid glad for kommentarer på bloggen, men denne siste må jeg innrømme at jeg ikke kan uttale meg mer om. Jeg har nemlig ikke særlig peiling på kaffemaskiner og vet heller ikke hva "pods" er.., så jeg tar gjerne i mot en forklaring på hvorfor dette er galt:) :) :)

    SvarSlett