lørdag 7. august 2010

Hvor vil jeg?

Jeg innrømmer at jeg har hatt litt bloggtørke i det siste. Det er liksom det motsatte av det som i utgangspunktet var meningen. Jeg skulle jo i grunnen hatt tid til å blogge mye nå som det er ferie og jeg i teorien har "all verdens tid". Jeg kan skylde litt på at jeg ikke har vært i form og sofaen har blitt flittig brukt denne sommeren. Ikke gøy, men sykdom er sjelden gøy hverken å lese eller skrive om, så jeg dropper det tema. Samtidig måtte jeg gå litt inni meg selv i dag, tenke godt gjennom hvorfor jeg i utgangspunktet startet bloggen. Hva som har påvirket meg og hvorfor jeg nok har beveget meg fra å betrakte bloggen min som et fristed til en slags tvangstrøye. Eller plikt.

Joda, jeg er som alle andre mennesker. Jeg lar meg påvirke. Jeg innrømmer det. GLATT. Av og til tar det bare litt tid før jeg selv klarer å se at jeg muligens lot meg blende av noe vakkert eller interessant, og dermed tok til høyre i det krysset hvor jeg skulle tatt av mot venstre. Eller motsatt. (Og da snakker jeg overhode ikke ideologisk). Jeg leste i et helgebilag (tror jeg, husker faktisk hvor jeg leste det), eller skummet gjennom, at husmødrene er tilbake. Det er inn å finne tilbake til de gamle tradisjonene, vi skal være hjemme med barna (samtidig skal vi jo fortsatt jobbe og være individualister, denne er vanskelig), vi skal lage maten fra bunnen, finne fram bestemors gamle oppskrifter på ertesuppe og kjøttkaker og kokkelere i vei mens vi stryker blondegardiner til våre plettfrie hjem. Oppi alt dette skal vi BLOGGE om det. Jeg har ei venninne som jeg innbiller meg kommer til å bli verdens beste husmor, hun er allerede en supeflink blogger med akkurat en sånn blogg som er inn i vinden. Litt mat, litt interiør, litt hverdangsliv, fest og moro. I tillegg har bloggen massevis av bilder. Den er rett og slett skikkelig interessant å følge. Det samme er et utvalg interiørblogger jeg stikker innom med jevne mellomrom. Flotte før og etter bilder og lure påfunn. Alt er så vakkert, så flott, så beundringsverdig. Litt sånn at man blir misunnelig, og vil ha det sånn selv. Og da må man blogge om det i samme slengen. Må man ikke?

I dag kom jeg fram til at jeg sakte men sikkert kanskje har prøvd å bevege meg mot disse interør og hverdagsbloggene. Det er også mulig at det er derfor innleggene kommer mer og mer sjelden. Jeg er jo ikke flink til det. Jeg tar jo aldri bilder av hønsegryta og legger ut sammen med en detaljert oppskrift. Jeg blir jo aldri ferdig med interiørprosjektene mine, så jeg ender jo bare opp med førbilder... (nei forresten, førbildene glemmer jeg å ta, jeg ender opp med underveisbilder). Dessuten har jeg kjøpt blondegardiner i 100% polyester, og tviler på at de i det hele tatt skal strykes.

Hva liker jeg? Hva skal jeg blogge om? Jeg liker å lese bøker. Det betyr derimot ikke at jeg ønsker å skrive OM bøker. Med mindre jeg har et direkte poeng som utspinner seg fra min tidvise absurde tankegang. Hvorfor startet jeg bloggen i det hele tatt? Jeg startet den for å skrive. Jeg vil bruke ord til å formidle, sette sammen alle disse fantastiske ordene i en rekkefølge som gjør at noen der ute finner det interessant å lese. De som ikke synes det er interessant trenger ikke lese. Jeg skriver ikke for massene, jeg skriver for min egen del, og for de som ønsker å lese. Så det er svaret mitt. Jeg blogger for å skrive, samtidig som jeg fortsetter å følge alle de fine bloggene med mange fine bilder, oppskrifter (jeg prøver dem aldri) og interiørløsninger. (Inspirasjon, ja takk!) I tillegg elsker jeg å følge med på bloggene til folk jeg kjenner rett og slett fordi jeg kjenner dem. Bloggene bør være en forlengelse av selvet, synes jeg, og dette er min blogg. Take it or leave it!  :D 

Fortsatt god helg til alle sammen.

7 kommentarer:

  1. Æ LIKA å les bloggen din og kommer til å fortsett med det uansett om du blogga om fest og fanteri eller om du går over til mer hverdagslige ting som mat, interiør og life itself :)

    Æ synes det e vanskelig å finn sæ sjøl i blogging, det har lett for å bli en dårlig kopi av andre flinke bloggera.. Derfor trur æ at man må blogg om det som opptar ensjøl.

    Æ har iallefall funnet ut at det for min del fungere fint å putt kameraet mitt i veska uansett kor æ går, prøva å ta noen bilda i løpet av en dag, og vips så har man nå å skriv om. Kanskje treng det ikke vær vittige, fornuftige og gjennomtenkte innlegg hver gang. Av og til e det godt å bare se på fine bilda.. Og æ lika jo å les din blogg fordi den handla om DÆ.. og nettopp det håpa æ den fortsett å gjør. Uansett kordan vei du tok i forrige veikryss.. :)

    Suss og klem :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for en kjempefin kommentar. Så fint at du liker å lese. Jeg begynte å henge meg opp i at jeg måtte ha fine fine bilder i hvert innlegg, og ettersom jeg ikke er noe særlig til fotograf har jeg sjelden fine bilder å legge inn, og til slutt fikk jeg på en måte bloggtørke. Tror man må gjøre det man er flink på, og bare blogge det man føler for og det som skjer, så bli det nok bra :)

    Og den venninna som kommer til å bli en perfekt husmor er jo nettopp du, det skjønte du kanskje. :-) :-)

    Klem tilbake..:)

    SvarSlett
  3. Veldig bra innlegg! Æ e så enig i det du sier, har det likedan sjøl. Og blogginga må komme når man har tid og føler for d, ikke fordi man må. Noen ganger tar rett og slett hverdagen så mye av overskuddet og energien at d ikke e rom for blogging. Så da får man heller slenge inn et innlegg nå og da når man føler at man har noe å dele.

    Stor klem :-)

    SvarSlett
  4. Hei hei!

    Vet du, du har en fantastisk blogg der hverdagshistorier og livets side fremstilles med velformulerte setninger, ordspill og humor! Bloggen er en fryd for alle (!) norsklæreres øyne, og bilder og annen "dill" vil være unødvendig!:-D

    Jeg DIGGER bloggen din! Husk at det er nok av vakre interiørblogger om det trendy husmoremnet, hjemmelaga mat, nymalte loppisfunn o.l - så fortsett i den stilen du har gjort! <3

    Lone :)

    SvarSlett
  5. Ja, jeg synes det er enklest å bare sette meg ned å skrive når jeg har noe å dele, dersom jeg må illusterere i tillegg blir jeg fort litt hemmet. Liker også bloggen din Tonje, og følger spent med. :)

    SvarSlett
  6. Tusen takk for fin kommentar Lone, i begynnelsen var jeg skrekkslagen når det gjaldt rettskriving og feil. Skrev alle innleggene i word og kjørte stavekontroll.., nå er jeg veldig avslappet, skriver rett inn og leser sjelden gjennom, så norsklæreren finner nok noen småfeil her og der..:) Men det e rett og slett deilig og være avlappa...:D

    SvarSlett
  7. Takk for at du har såpass trua på at æ blir ei god husmor at du skreiv om det i bloggen din ;) Det gjør mæ glad :) Ante mæ at det kunne vær min blogg du snakka om, men det der med å ta positiv tilbakemeldinga e ikke alltid like lett :)

    Du skal se vi blir noen supre husmødre hele gjengen. Nu må vi bare fløtt opp i nabolaget til ho Lone sånn at vi kan ha "syforening" 1 gang i måneden for å bytte husmortips og oppskrifta, mens gubban passa unga og spilla tv-spill (eller ka det nu e menn gjør?) hehe

    Gleda mæ til å les videre kor det går med husjakten og alt sånnt fra Høyden :)

    Stor klem :-*

    SvarSlett