torsdag 13. mai 2010

Ekteskap-er det verdt det?

Hvor ofte hører man ikke om utroskap og skilsmisser? Ekteskapet er helt klart ikke den hellige institusjonen den en gang var, faktisk synes det mer som om ekteskap i dag handler mer om kvinners (og muligens enkelte menns) trang og behov for å være i fullstendig fokus for en dag. Kanskje er jeg hard nå, kanskje er det jeg selv som en dag står hvit brud ved kirkealteret (jeg tror ikke det, da det på ingen måte er en drøm, men da jeg har for vane å skyte meg selv i leggen skal jeg ikke utelukke scenariet), men jeg har likevel alltid betraktet ekteskapet med en viss skepsis. Er det virkelig meningen at to skal være en, skal ikke to være to? Bør man inngå ekteskap av kjærlighet, eller av praktiske årsaker. Finnes der praktiske årsaker lengre? Det er mange spørsmål, men en ting er sikkert, ekteskap er skumle greier. Noen går inn i det med mot, lyst, kjærlighet og respekt. Andre er mer realitetsorientert og innser at ting kan gå galt. Noen ganger går det også forferdelig galt.

I dagens FD kom jeg over annonseringen av et framtidig ekteskap. Det er alltid hyggelig at folk ønsker å dele med verden at er i ferd med å smis i hymens lenker, men var det egentlig meningen å annonsere det særdeles  framtidige men akk så  tragiske utfallet av ekteskapet?  Det hele er nok bare en trykkfeil fra FDs side, men personlig tror jeg at jeg hadde blitt ekstremt mørkeredd hadde det vært meg det hadde angått. Kanskje et tegn på at man bør unngå å gifte seg? Eller at man rett og slett bør la være å annonsere det om galskapen skulle ta overhånd og jeg plutselig lot meg overtale.


Ha en strålende langhelg alle sammen, for min del er den som vanlig fylt med jobb, jobb og atter jobb :)

4 kommentarer:

  1. hehe vi stussa også over denne spesielle saken i avisen, og kom vel fram til at det måtte være en typo fra avisa sin side.

    Ekteskap ja, trur kanskje æ har mista litt trua på det med åran. Etter å ha truffet på godt gifte både menn og kvinner ute på byen og sett ka dem driv med så blir æ litt svett.. Det vi alle tenker e jo at MITT ekteskap blir jo ikke sånn. Men kan man noen gang vær sikker??

    Herlig med litt filosofering på formiddagen :)

    Klem

    SvarSlett
  2. Ja enig med dæ i at når man ser hvordan gifte mennesker holder på så frister det ikke særlig. Alle håper jo selvsagt på at man har funnet en ordentlig mann/dame, men det har man jo jammen ingen garanti for :)

    SvarSlett
  3. Man har selvsagt ingen garanti for hvordan et ekteskap vil bli - men sånn er det jo med livet generelt!
    Jeg har ikke mistet trua på ekteskapet og har erfart at det faktisk har blitt sterkere og sterkere med årene. Jeg <3 ektemannen min!

    Hilsen Lone som vanligvis er en kald person som ikke snakker åpenlyst om sine følelser. ;-)

    SvarSlett
  4. Hahaha... ja det er sant Lone, du snakker jo ikke åpenlyst om følelser:) Da synes jeg det er fint å begynne forsiktig med å legge det ut på nett:) hihihi...

    Men så fint at ikke alle ekteskap er fylt med utroskap og skandaler...:)

    SvarSlett