søndag 23. mai 2010

Drikker kaffe og ser på sommerklær

Ok, fortsette latskapen litt her på formiddagen med god frokost, kaffe, blogger og nettbutikker. Om man ikke har penger kan man jo i det miste ønske seg ting. Jeg husker godt følelsen da jeg var liten, da jeg ønsket meg noe lenge, og endelig fikk det. Det er en herlig følelse. Jeg hadde den samme følelsen da jeg bytta kjøkken og pussa opp her hjemme, jeg som hadde hatt et førti år gammelt kjøkken hadde plutselig et nytt et. Det føltes ut som luksus. Og hvite fine dører i leiligheten. For en følelse. Og da jeg endelig hadde råd til å kjøpe bilen jeg hadde ønsket meg i to år (Man kan jo ønske seg alt mulig, men jeg foretrekker å ønske meg ting innenfor realitetens grenser). Jeg husker at jeg sto i vinduet å beundret kjøretøyet når det sto parkert på veien. I ettertid er slike følelser nesten litt komiske, men de er deilige der og da.

Så da sitter jeg her å ønsker meg små oppnåelige ting fra nettbutikker. Koselig søndag det. Jeg legger litt av hvert i handlekurvene, som jeg senere skal slette. Jeg tenker nemlig på noe min bestefar alltid pleide å si: Hvis du kjøper alt du ser, må du gråte mens de andre ler.

I tillegg tenker jeg på Sidsel Mørcks kjøpevers:


Kjøpe-vers
Å kjøpe lakris og karameller
og kjøpe popkorn og jordbær-is,
det er en sykdom å kjøpe-kjøpe
og tygge-tygge for hver en pris.

Å kjøpe bukser og olajakker
og kjøpe skjorter med broderi,
det er en sykdom å kjøpe-kjøpe
og bytte-bytte ustanselig.

Å kjøpe-kjøpe er blitt en sykdom
og den er farlig fordi vi tror
at det bestandig er nok å ta av
og evig rikdom på moder jord.


GOD PINSE !!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar