søndag 14. februar 2010

I'm sleeping with a mended heart...



Try sleeping with a broken heart, synger Alicia Keys. Jeg spiller sangen omtrent 20 ganger om dagen. Saken er den at jeg har sovet med et knust hjerte i over 4 år. Til slutt venner man seg til det. Det er lett å bli bitter, men bitterhet er ikke alltid negativt i og for seg, det er mer en forsvarsmekanisme mot enda flere søvnløse netter. For hver eneste natt når man legger seg tenker man at det er på tide å finne en måte å bli ferdig på, en måte å leve videre, en vei mot sann glede. Går tiden lenge nok uten at man klarer å plukke opp de knuste bitene av sitt eget hjerte som ligger slengt rundt omkring, etter herjingene til mennesker som bare har troppet opp i livet ditt uten invitasjon, revet av en bit og slengt den avgårde. Kanskje er det derfor jeg lytter til Alicia. Flere ganger om dagen.

Samtidig slo det meg i går kveld at det ikke angår meg lengre. Jeg har fått hjelp til å reparere mitt eget hjerte. Jeg legger meg hver kveld med et helt hjerte. Lykkelig, for første gang på flere år. Det er lett å ta ting for gitt når livet går på skinner. Det vil ikke jeg. Derfor fortsetter jeg å lytte til Alicia, som tilstadighet minner meg om alle vonde årene som ligger bak meg, for det er faktisk vanskelig å sove med et knust hjerte. Jeg håper det er lenge til jeg må oppleve det igjen. I mellomtiden gleder jeg meg over å ha reparert hjertet mitt. Det gjør meg til et bedre menneske. Litt snillere, litt mindre bitter, litt roligere, og litt gladere...

2 kommentarer:

  1. Kjenner den følelsen ja.

    Litt rart når man er vant til å ha et et hjerte som er tapet og limt sammen, litt sånn midlertidig fikset. Og plutselig, så har man fått et nytt et, som er helt og fint. Til å begynne med vandrer man litt forsiktig, redd for å ramle og lage skrammer og sprekker i dette nye fine hjertet :-) Etterhvert skjønner man at dette nye hjertet muligens er litt sterkere enn det gamle, det gjør ikke noe om man ramler litt, det tåler en støyt...

    Lykke til med ditt reparerte hjerte <3

    SvarSlett
  2. Åh, helt fantastisk herlig lesning, verdens beste Kine! Håper denne hjertereparasjonen varer livet ut... <3

    Glad i deg!

    SvarSlett