fredag 8. april 2011

Andrea, vår lille engel

Jeg leser mitt forrige blogginnlegg og vil egentlig bare gråte. Jeg vil gråte fordi det i dag er to uker siden jeg fødte mitt barn. Natt til lørdag 26.mars 2011. Noe som skulle oppleves som den største lykke føles nå som en lang vond drøm. Vår lille Andrea kom til verden stille, hun var allerede død.

Jeg har lurt på om jeg skal blogge om dette, men jeg har jo skrevet om Andrea. Om jenta som levde i magen min, som var så levende og aktiv. Faktisk så aktiv at jeg lurte på om hun ville slite moren sin fullstendig ut når hun kom til verden. Men det vil hun aldri få sjansen til å gjøre. Hun vil aldri få sjansen til å gjøre noe som helst, og det eneste vi noen gang fikk lov til å gjøre for henne var å gi henne en grav. Derfor må jeg blogge om Andrea. For jeg kan jo ikke bare late som ingenting, late som hun aldri kom. Hun kom, men hun kom stille. Og da hadde hun allerede forlatt oss.

Så lurer vi bare på hvorfor. Hvorfor? Hvorfor stopper et lite hjerte å slå? Hvorfor dør et barn som enda ikke har startet livet, bare dager før det er ventet til verden? Hvorfor blir små engler tatt i fra oss når ondskap får vandre fritt? Hvorfor mistet vi vårt barn? Hvorfor må vi leve i sorg når vi skulle leve i lykke? Hvorfor? Noen sier at Vår Herre plukker de fineste blomstene først. Det trøster så lite.

Så kommer hvordan. Hvordan lever vi med tapet? Hvordan kan man noen gang bli ordentlig glad igjen? Hvordan skal man begynne å fungere normalt igjen? Hvordan godta at det fineste man vet er borte? Hvordan komme seg gjennom sorgens faser, denne følelsesmessige berg og dalbane man ufrivillig har blitt kastet inn i? Hvordan?

Andrea ble begravet på en solskinnsdag med noen få, men flotte mennesker til stede. Til min datter skrev jeg følgende:

Til Andrea, vår lille engel


”Med smerte skal du føde dine barn”, lød Guds ord til kvinnen etter at Adam og Eva hadde falt i synd. Med smerte fødte også jeg deg, mitt barn, og som de fleste andre fødsler kulminerte også denne i gråt. Min gråt. Din fars gråt. Vår felles gråt over din stillhet, Andrea.


Med hånden hvilende på ditt kinn kom du til denne verden, etter at du allerede hadde forlatt den. Det var som om du hadde lagt deg til å sove, for aldri å våkne mer. Som om du hadde utført din gjerning her på jord, og derfor fredelig og stille kunne forlate den.


Små engler vet at kjærlighet ikke er som brød eller vann. Det blir ikke mindre på hver jo flere som må dele den. Små engler som deg vet at kjærlighet utvider seg og blir større etter hvert som flere kommer til, og at den ikke forsvinner når menneskene som skapte den blir borte. Du kom inn i livene våre og skapte et hav av kjærlighet i vårt hjem. Nå sitter vi igjen, mamma og pappa som elsker deg, uten vår lille engel, men i et hjem fylt til randen av kjærlighet.


Takk for alt, og sov søtt kjæreste lille venn.


Mamma og pappa


Så leste presten det opp i begravelsen. Fordi jeg ville at alle skulle forstå hva vi føler, nemlig at uansett hvor vondt vi har det vil vi ikke tenke på opplevelsen som noe vondt. For Andrea skal ikke forbindes med noe vondt. Hun skal forbindes med kjærligheten hun skapte. Hun skal forbindes med alt det positive vi gjorde for oss selv mens vi ventet henne. Hvordan vi forbedret våre liv for å kunne ta i mot henne på best mulig måte.

Oppi alt det triste er vi glad vi har hverandre. Sammen gjør vi hverandre sterkere.

18 kommentarer:

  1. Takk for at du delte dette. Ord blir så ufattelig fattige i en sånn stund og jeg vet ikke hva jeg skal si, følte bare for å uttrykke min medfølelse med dere i det dere har opplevd i og med at jeg fikk lese dette innlegget. Det gikk som et søkk i magen å lese det som faktisk stod, dette var veldig veldig vondt, det er umulig å ikke reagere med sjokk på noe som er så smertefullt, og vil fortsette å være tungt veldig veldig langt fremover.

    SvarSlett
  2. Utrolig godt skrevet Kine. Dere har fremdeles min dypeste medfølelse om det som skjedde med deres lille datter Andrea. En sorg ingen skulle ha opplevet noengang.

    SvarSlett
  3. D va utruli fint skreve kine. D e så trist å trasi;( æ bir skikkeli lei mæ;( mn etterhvert vil d bli lettere men savne vil bestandi være dær. D vil aldri gå helt åver å d ska d ikke jøre heller før man ska ikke glemme den søte lille pia såm dessverre aldri fikk starta på live, som aldri fikk sjansen t å ha dæ såm mamma å pappan. Live e urettferdi å spesielt når uskyldie barn blir tadd ifra retten t live. Æ tænke ofte på dåkr å håpe dåkr klare å stå sammen før d vil såm du sir jøre dåkr sterkere. Klæm

    SvarSlett
  4. Takk for fine tilbakemeldinger. Det føles godt å skrive...

    SvarSlett
  5. Kjære Kine!

    Det var sterkt å lese det du skrev! Ord blir fattige, men du skal vite at jeg og vi på trinnet tenker på deg og snakker om deg, vi bryr oss, masse, klæm.

    SvarSlett
  6. Kloke, tapre Kine!
    I dyp respekt har jeg tatt innover meg din velskrevne, sterke beretning. Dine ord har rørt meg dypt, dypt... Din evne til refleksjon som gir konstruktiv nytenking er rett og slett beundringsverdig. Andre har noe å lære av deg på dette området.
    Takk for at du ga meg anledning til å ta del i dette!
    Min tro på at du og den du har ved din side skal komme dere videre i livet, er forsterket.
    Solveig <3

    SvarSlett
  7. Beundrer og respekterer deg for at du skriver dette. Alle mødre føler med deg.

    SvarSlett
  8. Kjære Kine. Nydelige ord... den styrken og kjærligheten du viser, tårene mine triller. Har så stor medfølelse for dere, og håper og tror at dere kommer dere igjennom dette på en fin måte, sammen. Klem

    SvarSlett
  9. Ufattelig flott skreve, Kine! Måtte lese gjennom flere gang og fikk frysning langt inn i sjela alle gangan... Ord blir så fattig.. Kan ikke beskrive den medfølelsen æ har for dæ og Per Bjarne! Stå på, det e røranes å lese din tapperhet i en så tung tid! Beundringsverdig! Lykke til videre.
    -Marianne

    SvarSlett
  10. Sitter her tårene renner du får virkelig satt ord på det du føler, takk for at jeg for dele dette med dåkker.... noen ganger er verden så ufattelig urettferdig .....Kjenner deg godt kine og vet at du og per bjarne i lag har styrken til å komme gjennom dette etterhvert... Selv om sorgen bestandig vil være der. ser styrken dere har i hverandre og det varme hjertet mitt..Tenker på dere to hver dag og har stor medføleelse for det dere må gjennom.. husk ka æ så nu e det dere to ,og få tid til å sørge som er viktig... kine du e ikke så flink å tenke på deg selv men nu er tida inne for det.. Stå på vidre kine og per bjarne... Vet at en dag vil det komme masse lykke til dere to det fortjener dere virkelig... masse klæmme og lykkeønskninger fra Tove lill

    SvarSlett
  11. Anita Kristoffersen10. april 2011 kl. 11:22

    Så ufattelig fine ord du skreiv til lille jenta di. Tåran trille når æ læs.
    Tenke på dokker!
    Anita

    SvarSlett
  12. Kjære Kine.
    sitter her å leser historien dåkkers å tørker mange tårer. sorgen e så stor så stor. Livet e urettferdig nu, kem e det som har råderett til å ta fra noen det mest dyrebare man kan få i livet? Man har mest lyst til å fike til den som bestemmer over livet. Å sitte igjen og føle sæ frarøvet, tom og maktesløs. Har lyst å dele et vers vi liker veldig godt. "ett barn vi ventet, en engel vi fikk. Livet e skjørt , ta det ikke forgott". Takk for at du deler historien dåkker og ta vare på hverandre som ett par. E her hvis du har lyst å prate med noen som sitter med samme historie.
    mange klæmma fra Tanja Nilsen

    SvarSlett
  13. Takk for at du deler det innerste og mest sårbare med oss. At man omgitt av bunnløst mørke og uendelig kulde evner å se lys og varme vitner om massiv styrke. Ta vare på hverandre!

    SvarSlett
  14. Så fine kommentarer dere alle kommer med. Det varmer et knust hjerte... Vi tar godt vare på hverandre:-)

    SvarSlett
  15. Tårene triller og ord blir fattige. Du er beundringsverdig og ordene du deler med oss alle er sterke. Du viser styrke selv i tider som dette. Ei tid som ingen foreldre skulle vært nødt til å oppleve.Sender mange varme og gode klæmmer til deg og Per Bjarne.

    SvarSlett
  16. Kjære Kine.. Æ vet ikke ka æ ska si til dæ, men har tænkt på dæ å dokker mange ganga. Tænk å klare å være så stærk oppi alt d hær, æ beundre dæ for d, å for di fine ordan du har skrevve om lille Andrea. Mange tanka til dokker <3

    SvarSlett
  17. En mors tårer triller her for dere som har opplevd noe så forferdelig... Å miste et barn skal ingen måtte oppleve. Ønsker dere lykke til videre <3

    SvarSlett
  18. Tåran trille her også. Du har virkeli min dypeste medfølelse.. Men fordeom, takk for at du delte det her. Er helt forferdelig å lese, men klare ikke å la være å lese det igjen å igjen. Sende masse varme tanka til dæ og Per Bjarne.

    SvarSlett