lørdag 30. oktober 2010

Amerikanske tradisjoner som kanskje bør avvikles???

Synes denne nye Halloweeen tradisjonen som gradvis har blitt innført i norsk kultur blir debatert heftig for tiden. Det er mye synsing og ikke minst mye klaging. Personlig synes jeg det er litt pes at det skal komme små barn å døren min å kreve godteri for ikke å gjøre fanteri. Jeg husker at jeg som liten leste i Donald om Ole, Dole og Doffen's Halloweenfeiring, og at jeg på den tiden ikke hadde det minste snøring på hva de egentlig holdt på med. Vi, derimot, gikk julebukk i romjulen. Men røde kinn og juleaktige kostymer gikk vi rundt å sang julesanger mot godteri. Egentlig en like tullete tradisjon som Halloween, og ikke minst irriterende for folk som må fryse ballene av seg i sin egen yttergang og høre på små tonedøve barn som ødelegger vakre julesanger.

Tilbake til Halloween, kritikken går mye ut på at dette er atter en dum tradisjon som vi har importert fra USA, akkurat som Valentines day. Valentines har opprinnelse i Irland, mener jeg å ha lest. (Beklager at jeg på en lørdag føler meg for lat til å sjekke fakta i innleggene mine, men så er da heller ikke dette akademisk skriving på høyt nivå) Halloween har opprinnelse i gammel katolsk tro. Da jeg studerte spansk leste jeg om El Dia del Muertos (de dødes dag), en stor tradisjon i bl.a Mexico. Det feires også med godteri, men på et helt annet nivå. Hele familien er innvolvert, legger ut god mat til sine døde, og tilbringer gjerne dagen/natten på kirkegården, hvor de også disker opp med godsaker. (tilgi om jeg sier noe feil om denne feiringen, jeg leste om det på spansk, på et tidspunkt hvor jeg kanskje ikke va på mitt mest stødige i språket. Uten at jeg sier at jeg er det nå.) Dette med barn i kostymer som tigger godteri i nabolaget er nettopp typisk amerikansk, og det virker som om dette er fenomenet mange vil til livs.

Jeg er enig på mange nivåer, jeg klarer meg fint uten både Valentines og Halloween, men da vil i samme anledning nevne en annen type som kanskje bør kastes ut av landet i samme slengen, nemlig Julenissen. Også han viser seg å ha opprinnelse i gammel katolsk tro, men julenissen ,som vi kjenner ham i dag, har sitt opphav fra nettopp USA.

Wikipedia sier:
"Den amerikanske julenissens vesen og attributter ble introdusert og fastlagt i diktet A Visit from St. Nicholas fra 1823. Disse ble etter hvert utbredt internasjonalt, blant annet gjennom en serie populære reklametegninger for Coca Cola på 1930-tallet. Den amerikanske Santa Claus-figuren har siden i stor grad erstattet tyske og andre nasjonale julenissevarianter, ikke minst som kommersiell reklamefigur."

Poenget er bare, godtar vi Nissen fordi vi er oppvokst med denne karakteren? Og vil vi sende Halloweenfeiringen dit pepper' gror fordi det er nytt for oss som er voksne? Ikke vet jeg. :) :)

2 kommentarer:

  1. Det er vel som ellers i livet, det holder med en snåsning å forholde seg til....trenger ikke de døde i tillegg. Og ungene i dag trenger ihvertfall ikke MER godter!

    SvarSlett
  2. Ja sukkerdebatten er i grunnen en helt annen debatt, en debatt som gjerne kan tas i forbindelse med Halloween. :) Det er nok lett at barn nå om dagene får i seg altfor mye sukker, jeg ser selv at man som voksen fort får for mye, selv om man virkelig prøver å holde seg unna:)

    SvarSlett